BEHMin debyyttialbumin draaman kaari on nerokas


Kiistämättä Suomen tämän hetken yksi kuunnelluimmista artisteista on BEHM, koko nimeltään Rita Behm. Kaksi päivää vajaa vuosi sitten julkaistu Hei Rakas-single nosti BEHMin heti yhdeksi Suomen isoimmista kappaleenkirjoittajista. Kappaleella on tähän päivään mennessä yli 14 miljoonaa kuuntelukertaa Spotifyssa. Omien kappaleidensa lisäksi BEHMin CV:sta löytyy jo muun muassa Pikku G:n suurhitti Solmussa, jonka kertosäkeellä BEHM itse laulaa. Nyt julkaistu debyyttialbumi Draaman Kaari Viehättää vain vahvistaa BEHMin asemaa Suomen musiikkiteollisuudessa.

Albumi alkaa Päästä Varpaisiin-kappaleella, joka on upea ja kaunis pianoballadi. BEHMin ääni soi hienosti. Erittäin upea avaus, lupailee hyvää koko albumin kannalta. Toisena kuultava Minä Vai Maailma (feat. Keko Salata) on edeltäjäänsä huomattavasti reippaampi kappale. Viekoitteleva äänimaailma ja poljento pysäyttävät kuuntelijan vain kuuntelemaan.

Yhtä Vaille Kaksi on rauhallinen balladi. Kappale viimeistään todistaa BEHMin olevan yksi Suomen parhaimmista sanoittajista. Upeat riimittelyt ja nerokkaat oivallukset tekstissä ovat parhaimpia, mitä Suomen pop-maailmassa on pitkään aikaan tehty. Huomaa kyllä, että BEHM on saanut koulutusta asiaan Apulannan Toni Wirtaselta, joka ehdottomasti on ollut jo vuosia Suomen kovimpia kappaleenkirjoittajia. Lupaan jatkaa rauhallista soundimaailmaa. Kyseessä on kaunis ja herkkä balladi, joka olisi hyvin voinut olla jonkun musikaalin kappale.

Muutaman rauhallisemman kappaleen jälkeen alkaa albumin menevin osuus. Unia on reippasti etenevä kappale. Ehkä hieman ohilaukaus, mutta kokonaisuudessa sopii tähän kohtaan kuin nyrkki silmään. Apokalyptinen Häpeä on yllättävänkin raskas kappale äänimaailmaltaan ja tästä jos mistä voi aistia Wirtasen oppeja. Frida onkin sitten albumin viimeisenä ennakkosinglenä julkaistu ja BEHMin niin sanotun rakkaustrilogian viimeinen osa. Kappaleena Frida on ainakin allekirjoittaneelle albumin toiseksi paras. Hemmetin hyvä kappale ja saa myös hieman tanssijalan vipattamaan.

Loppua kohden käännyttäessä Riipun toimii hyvänä tunnelmankeventäjänä Fridan eroruodinnan jälkeen. Kuten Unia, Riipun ei ole mikään huippukappale, mutta kokonaisuudessa toimii hyvänä välikappaleena ennen lopetusta. Toiseksi viimeisenä kuultava Tivolit oli albumin toinen single ja rakkaustrilogian toinen osa. Kappale johdattelee hienosti kohti loppua ja on täydellinen tähän kohtaan albumia.

Viimeisenä kappaleena kuullaan suurhitti Hei Rakas. Vaikka helposti voisikin ajatella, että se suurin hitti on vain haluttu jättää viimeiseksi, koska halutaan jättää varmasti albumista hyvä mieli, niin tässä tapauksessa tällä on ihan muu tarkoitus. Hei Rakas on rakkaustrilogian ensimmäinen osa ja sen teksti on todella kaunis ja hyvä. En edes valehtele, kun sanon, että kyseessä on yksi parhaimmista suomalaisista kappaleista ikinä. Hei Rakas on täydellinen päätös albumille, sillä se johdattaa albumin draaman kaaren hienosti loppuun!

Kun olin saanut albumin kuunneltua, oli pakko hetkeksi vain pysähtyä ja koota ajatukset. Nykymusiikissa on trendi, jossa kappaleita julkaistaan silloin tällöin ja jossain vaiheessa ne kootaan albumiksi, jossa ei ole mitään kokonaisuutta. BEHMin albumi on ihana poikkeus tähän. Harvoin pop-musiikissa kuulee näin nerokkaasti rakennettua albumia. Nimikin sen kertoo, draaman kaari todellakin viehättää. Tämä albumi pitää itse kuunnella - siis oikeasti kuunnella, ei vain antaa soida taustamusiikkina - jotta tämän voi kunnolla ymmärtää. Draaman kaari alusta loppuun pitää kyllä otteessaan ja kokonaisuutena albumi on oikeasti yksi parhaimmista suomipop-albumeista pitkään aikaan. Vaikka albumilla olikin kaksi ei-niin-hyvää kappaletta, kokonaisuus oli niin loistava, että pienellä rokotuksella kokonaisarvosanaan tästä selvitään.

Kappalelista:

  1. Päästä Varpaisiin
  2. Minä Vai Maailma (feat. Keko Salata)
  3. Yhtä Vaille Kaksi
  4. Lupaan
  5. Unia
  6. Apokalyptinen Häpeä
  7. Frida
  8. Riipun
  9. Tivolit
  10. Hei Rakas
Kokonaisarvosana: 10-/10

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vuoden 2022 UMK-kappaleet läpiruodinnassa osa 1

Anette Olzon tekee vahvan paluun soolotuotantoon

Haloo Helsingin tuore Älä Pelkää Elämää on timantti